Sidor

onsdag 22 februari 2017

Lögnen

Ödesdiger = Betydelsefull, Avgörande, Katastrofal
Dygd = Värdefull, Egenskap, Förtjänst
Inpränta = Fästa i minnet, Lära in
Lotsa = Föra Styra, Vägleda

1 Jag tror att Emilio menar att hans cykel krånglar för att han har ljugit för sina klasskompisar och då är de priset han får ta för att han ljög.
2 Emilio verkar ha en väldigt bra relation med sin mamma för han verkar vara väldigt snäll men henne och hon är snäll mot Emilio, så jag anser att de har en bra relation med varandra.
3 Av de jag kommer ihåg så nämner man inte pappan så mycket utom de att han var och jobbade när Emilio försov sig. Jag antar att de inte har en jättebra relation med varandra för att pappan jobbar för mycket och har knappt någon fritid. Men de är bara något jag tror för jag minns inte att pappan nämns i texten.
4 Jag tror att Emilio har mardrömmar för att han har ljugit för sina kompisar och klarar knappt av det så han får mardrömmar. För när någon av hans kompisar nämner de han ljugit om så vill han att de ska vara tysta.

Reflektera
1 Jag tror att Emilio ljög för att han alltid fick vara den som satt på bänken och skämdes för de och för att han gjorde det så hade han antagligen inte så många kompisar förut. Så han kan ha ljugit för att försöka ha ett par kompisar som gillar han.
2 En bra lärare enligt mig ska vara trevlig mot alla elever och behandla alla exakt likadant och ge alla samma förutsättningar. Sen så ska en lärare också vara tydlig och lära ut på ett bra sätt.
3 Jag tror att min idel är väldigt lik Emilios föräldrars för jag som min mormor brukade säga att ”Ärlighet varar längst” så jag tycker man ska vara ärlig men alla och tala sanning.

Fortsättning
Tränaren hälsade tillbaka när jag sa Hola till han. Vi stod där tysta i ett par sekunder men tiden kändes som flera timmar.  Tillslut så sa tränaren i Colo-Colo att jag aldrig har spelat där och tycker jag ska sluta ljuga. Jag kände mig så förnedrad som aldrig förr och min match efteråt mot dem var hemsk. Visst, jag gjorde 3 mål och vi vann med 4-1 men ändå så var de en så fruktansvärd känsla att bli så förnedrad. Men efter matchen så tackade vi varandra för en bra match och just när jag ska börja gå mot vårat omklädningsrum så stoppar Colo-Colos tränare mig. Jag undrar varför jag ryckte i min arm och han sa till mig att jag hade en enorm talang och sa att de finns plats för mig i Colo-Colo om jag var intresserad. Jag funderade ett tag och tackade nej, mina kompisar går före Colo-Colo. Tränaren såg förvånad ut och gav mig hans nummer och bad mig ringa han om jag ändrar mig. Jag gick stolt till omklädningsrummet och berättade för mina kompisar om vad som hänt. Och nu var jag ”Lagets hjälte” på riktigt denna gång.

1 kommentar:

  1. han duschade hemma för att en Godzilla hade tagit sönder duscharna i omklädningsrummet

    SvaraRadera