Sidor

fredag 10 februari 2017

Skyddad identitet.

Den bok jag har läst heter Skyddad identitet och den handlar mycket om hur en människa kan påverkas av vad en annan människa gör även om man inte är den utsatta. Men det den handlar om är hur man tappat hoppet till sin storebror som man alltid sett upp till när det avslöjas att det är han som ligger bakom morden på fem unga kvinnor? Dales storebror Gav blir dömd och får livstids fängelse, men också hans familj döms och blir kallade ”Monster” för deras bror/son blir dömd till fängelse. Situationen eskalerar sakta men säkert och de klarar inte av att bo kvar där de bor och familjen Ward flyttar till en ny ort och får ett nytt namn och en helt ny identitet.

Dale Ward som är huvudpersonen får namnet Glen Parisch och hamnar i en ny skola och måste skaffa nya vänner. Han har väldigt svårt för att hitta vänner men tillslut så hittar han en kompis som heter Wille som är mobbad för han gillar arkeologi. Så då blir Glen (Dale) retad för det och han måste då gå till en Psykolog. Men de han inte klarar av är att han inte får berätta för någon vem han varit förut och vad hans bror gjort. Så ett tag efter så känner en tjej igen Dale och de som händer då har jag inte hunnit läsa ännu. Det jag tror som kommer hända är att denna tjej kommer säga till exempelvis någon journalist och då kommer allt börja om från början. Eller så händer någonting med hans bror som sitter i fängelse.


Själv så tycker jag boken är riktig bra och jag kan rekommendera denna bok till alla som är efter en kort och bra bok som är hyfsat lättläst med bra och förståeligt språk. Denna bok den väcker även massa känslor och det känns som om man faktiskt vore där och jag lever in i boken riktigt bra. Några frågor som väcks under boken är exempelvis ”Hur kan man släppa taget om sin bror man beundrat hela livet?”. Men det ända som är mindre bra är att i början så är den ganska otydlig och man förstår inte riktigt vad som händer för den hoppar från person till person hela tiden. Sen så är de ett stort plus för att boken är så bra och spännande. Som jag även sagt tidigare och jag kan inte släppa taget om de är att man lever in i boken och jag skulle verkligen rekommendera alla denna bok. Som betyg så hade jag nog gett denna bok en 9/10. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar